Tuesday 21 August 2012

Placemats (de meest gedetailleerde tutorial ooit)

Omdat ik naaien graag doe, en vooral als ik er ook anderen mee plezieren maak ik bijna alleen maar dingen voor anderen. Zo ook deze placemats.






Ik heb al eerder een heel bericht gewijd aan deze oh-zo-handige dingetjes, en daarin had ik gezegd dat ik er ook een tutorial over ging maken. Dit zal voor veel naaisters zinloos lijken (want het is echt één van de simpelste dingen om te maken) maar als beginner is niets vanzelfsprekend. Daarom ga ik de meeste gedetailleerde tutorial ooit maken....

Stap 1: Al je benodigdheden in huis halen!
Voor deze placemats heb je niet veel nodig, ik gebruikte één stofje mét print (groen en blauw) en één effen stof. Voor de rest heb je alleen naald en draad nodig. Het is handig als je dit met het naaimachine kan doen, anders duurt het lang en ziet het er minder mooi uit (als beginner is recht&gelijk naaien met de hand niet zo evident).
Waar vind je stof? In de stoffenwinkel natuurlijk! Ik heb op mijn blog wel al wat links meegedeeld maar als je geen zin hebt om lang te zoeken zal ik er nog een paar meedelen:

http://www.veritas.eu/default.aspx (uiteraard vind je in veritas stof, maar weinig keuze & duurder)
http://lenazasa.com/ (hele leuke stofjes maar niet ontzettend veel en ook niet al te goedkoop)
http://www.julijasshop.be/ (enorm veel keuze!)
http://www.stoffen.net/ (veel keuze, koopjes, maar enkel via internet)

Hoeveel stof heb je nodig? Ik heb 4 placemats én 4 servieten gemaakt met 2m stof (1m met print en 1m effen) en ik had nog stof over. Het hangt er allemaal van af hoeveel placemats je wil, en hoe groot ze moeten zijn.

Stap 2: de grootte van je placemat bepalen, een patroon tekenen en uit stof knippen
De titel van stap twee zegt alles al, we gaan nu bepalen hoe groot onze placemats/servieten moeten zijn en dit tekenen we op papier. We moeten hier wel rekening houden met het feit dat onze effen stof 5 cm groter moet zijn langs alle kanten omdat we de randjes van de effen stof als het ware rond de stof met het patroon gaan naaien, om zo een mooi afgewerkte placemat te bekomen.

Ik heb als afmetingen voor de placemat in mijn print-stof 45cmx31cm en in mijn effen stof 50x36, en deze was groot genoeg om een bord, bestek en een glas op te zetten.

Daarna teken je 2 rechthoeken met deze afmetingen op papier, je kan patroonpapier gebruiken, maar ook krantenpapier of andere grote papieren. Knip je rechthoeken uit en teken ze over op de stof, knip ze daarna uit de stof. Om ze over te tekenen vind ik het altijd handig om ze even vast te pinnen met speldjes. gebruik om in de stof te knippen een schaar die je enkel en alleen gebruikt om stof te knippen! Anders zal het op den duur heel moeilijk worden om stof te knippen.

Normaal gezien heb je nu dit:



Stap 3: naaien!
Nu is het tijd voor de belangrijkste stap, nu gaan we van de stof, een placemat maken. Je begint door je stof als volg te leggen: eerst leg je je effen stof met de goede kant (de meeste stoffen hebben twee verschillende kanten: een goede en een slechte kant. De goede/rechtse kant is de kant die je wil zien) naar beneden (dus de goede kant raakt de tafel). Daarna leg je de print-stof er op met de goede kant naar boven. De twee stoffen liggen dus met de slechte kanten tegen elkaar, zoals ik op de foto hierboven gedaan heb.

 Als je dit gedaan hebt is het tijd om het boordje te maken.
Dit doe je door de effen stof een keer naar binnen te vouwen zodat de rand van de effen stof de rand van de print-stof raakt zoals je hier op de foto ziet.

Daarna vouw je de effen stof nog een keer om zodat de effen stof over de print-stof ligt zoals je op de foto hier ziet. Ik pin de stof ook even vast, zodat het blijft zitten terwijl ik één zijde helemaal omvouw.


Nu moet je gewoon rechtdoor over deze rand stikken/naaien. Als je niet weet hoe je moet naaien moet je dit maar een keer opzoeken op het internet, je vind heel wat handleidingen. Als je niet weet hoe je een naaimachine gebruikt dan moet je het boekje van je naaimachine lezen, want elke machine is anders...

Ik stik dicht tegen het randje, omdat dat het mooiste effect heeft, laat je voetje je leiden dan stik je mooi recht.


Zo, één kant is al af, maar nu moeten we eerst het hoekje afwerken voor we de volgende kant kunnen doen!
Dit doe je zo:
- Je vouwt eerst het hoekje naar binnen.
- Dan vouw je de (nog niet gestikte) zijde effen stof naar binnen
 - En daarna vouw je nogmaals naar binnen zoals we met de eerste zijde deden. Pin dit goed vast zodat je werk niet verloren gaat!
Vouw nu de zijde verder en stik ze vast. Daarna herhaal je deze stappen nog eens.
Bij de laatste zijde moet je wel twéé hoekjes afwerken in de plaats van één.

Het resultaat is:


Dit was mijn eerste zelfgeschreven tutorial! Als je tips hebt, of nog vragen: reageer zeker! 

No comments:

Post a Comment